onsdag 16 september 2009

Nytt

Igår var jag på dollarstore i Hudiksvall och då hittade jag dessa godingar, två vita skålar där det står godis på och så tre äggkoppar. Det var två skålar för 30 kr och tre äggkoppar för 20 kr så allt för 50 kr, vilket jag tycker är jättebra pris.
Så nu kan vi blanda med vita äggkoppar och greengates blå med vita prickar och det kommer bli riktigt fint på frukostbordet.
Idag skinner solen och det ser ut att bli en underbar höstdag. Ska iväg och plugga snart då vi har gruppuppgift idag.
Men det är även idag vi ska börja med ett nytt tänk i denna familj. Min mellersta har ju varit lite eller ja stundvis väldigt stökig på dagis, å efter att ha pratat med min goa vän Helena som är lärare på en annan skola har jag insett att min son är nog otrygg på dagis då det har blivit nya fröknar, nya rutiner och mycket längre dagar än vad han är van. För att lindra otryggheten vill han ha uppmärksamhet och har sett att det får han ju om han busar då han inte riktigt klarar av att ta kontakt med skolbarnen. Ja dagis och skolan är på samma ställe, så iställe för att be om att få leka med storbarnen retar han dom ihop om att dom ska jaga honom eller leka med honom. Men nu ska vi försöka bryta detta mönster genom att förstärka det positiva. Finns en utbildning i det Komet heter det och jag har varit in på hemsidan och kollat och nu ska vi försöka med att ignorera det negativa sätta gränser ja men inte ge det negativa så mycket uppmärksamhet utan ge mycket uppmärksamhet vid positiva saker och lyfta fram dom.
Det är nästan som han skulle vara två personer då han är jätte snäll och duktig hemma, men det är väl för att han är trygg hemma men inte på dagis just nu.
Å efter att ha pratat med en fröken på dagis imorse så ser det ljust ut. Så förhoppningsvis blir han snart samma kille hemma och på dagis. Ha det bra kram jessica

4 kommentarer:

  1. Waw Jessica! Lovely stuff! I'm sure your son will get better soon...children are often different at home and at school!
    Have a nice day and take care!
    Vale

    SvaraRadera
  2. Hej gummman.
    Fina saker du fyndat. Skålarna har jag oxå.
    Å jag säger bara GOKILLEN för det är han verkligen.
    Ha det gott o ta hand om er.
    Kramisar Carina

    SvaraRadera
  3. Vad jobbigt för sonen! Det är klart att för mycket nytt och ändrade rutiner påverkar honom. Hoppas det lugnar sig snart!
    Ja, det var fina fynd du gjort!
    Ha det så bra! /Sari

    SvaraRadera
  4. Intressant det du skrev. Vi har oxå pratat hemma om att försöka lyfta fram det positiva i stället för det negativa. När Albin gick uppe på lyckebo, var det mycket negativt. Fröknarna gnällde på honom dagligen och till slut var det som en ond cirkel. Märktes att han inte trivdes, arg på dagis och arg när jag hämtade honom, även hemma.

    SvaraRadera