tisdag 10 januari 2012

Lite tankar......


Ja som ni som har varit in här för och läst vet att jag jobbar inom vården och har nyligen fått fast på en Hälsocentral som distriktssköterska. Så nu kommer det lite tankar rörande mitt jobb.
Ibland sitter man ju i Teleq ja det är där man ringer för att få en tid till distriktssköterskemottagningen eller en läkare mm. Man lämnar telefonnumret och så ringer vi upp.

Där på telefon tar man anamnes på patienten som då berättar symtom, hur länge han/hon varit sjuk eller dålig eller haft ont eller va det är för orsak att de vill komma till hälsocentralen. De flesta gångerna är patienterna nöjd med den hjälp de får. Men ibland så blir man utskälld för att man inte har tider till läkare eller för att man föreslår att de skall prova på lite egenvård.

Egenvård är något som försvinner nu förtiden, är man förkyld kan man gå och jobba med feber men måste samtidigt ha en tid till läkare för att få medicin mot förkylningen. Vilket kan ha att göra med att en del människor inte har råd att vara hemma och vara sjuk.
Men om jag då som sitter i teleq frågar om de inte kan vara hemma och ta det lugnt, äta och dricka och ge kroppen en chans att återhämta sig blir man ibland dumförklarad och får höra att man inte vill hjälpa.
Fast det är det man försöker göra för det finns ju inge bra medicin mot virus:-)

Sen andra gånger kan man få väldiga hyllningar:-) Som det har hänt mig två gånger nu på en vecka. Först var det en förre detta patient som letat upp mitt mobilnummer för att ringa och tacka mig för att jag är den jag är och för att jag fanns där för henne, då hon behövde det som mest. Å sen blir jag kallad en ängel:-) av en annan patient. Å jag blir så glad när jag får höra sånt. Särskilt när det kommer från just såna patienter som dom här var. Båda har det jobbigt och svårt och har nog med att bara leva, men som ser och uppskattar det jag gör.

Ja jag älskar verkligen mitt jobb visst är det tungt ibland då man får höra hur dåligt det är i vården nu, och det är otrolig mycket att göra. Men jag tror och hoppas att vi kommer utvecklas positivt och att patienterna känner att man vill hjälpa och är där för dem.

Ja nu har jag fått skrivit av mig lite, för man blir ju så glad då någon gillar de man gör:-) Ta hand om er Kram Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar